A vegánok, mint célközönség és a niche marketing

2021.03.10

A vegán célközönség nagyon jó példája a niche marketing által kiaknázható lehetőségeknek. Hogy mit jelent ez a gyakorlatban, azt a mai cikkemben kifejtem.

Mi a niche marketing?

A niche (ejts: niss) szónak több különböző jelentése is van, marketing szempontból a réspiacokat szoktuk így nevezni. Lényegében egy könnyen körül határolható, szűkebb piacot jelent, ahol általában a vásárlóerő bizonyos szempontból jellegzetes fogyasztói magatartása a figyelhető meg.

A niche marketing előnyei:

A legtökéletesebben megtervezett marketing stratégia eredményeire is tudnak pozitív és negatív módon is hatni az emberek. Az eredmény szempontjából mindig közbe jöhet az emberi tényező. (Aki más állít, azt mondja, hogy ő márpedig ezt bele tudja kalkulálni, nagy valószínűséggel nagyot mond.)

Viszont az jó hír, hogy a niche marketing esetében az emberi tényező befolyása a marketing tervünk eredményeire sokkal kisebb mértékben hat majd, hiszen egy adott magatartás alapján már jól körülhatárolható fogyasztói rétegről van szó,  így sokkal kevesebb meglepetés érhet minket. Hiszen ahelyett, hogy egy tágabb piacot próbálunk elérni, egy leszűkített, bizonyos magatartási formákkal rendelkező közösséghez fordulunk. Így ha megfelelően meg tudjuk őket szólítani, sokkal hitelesebbek és csalogatók lehetünk számukra.

A vegán célközönség negatív oldala:

Ugyan én magam is vegánként élek, tisztában vagyok vele, hogy célközönségként nem vagyunk egyszerű esetek. A legtöbb vegán az átlaghoz képest sokkal gyanakvóbb és sok szempontból kukacoskodóbb az új cégek és termékek megjelenésekor. Rengeteg átveréssel, "mégsemvegán" termékkel és lehúzó marketing kampánnyal találkoztunk ahhoz, hogy gyanakodva nézzünk az új termékekre és cégekre, bekérjük a termékek összetételét, e-mailekben kérdezősködjünk és a keresőben is utána nézzünk a cégnek, a cég partnereinek, de sokszor még a tulajdonosainak is. Ez a fajta gyanakvás pedig kiváltképpen igaz azokra, akik ugyan nem vegánok, de valamilyen ételérzékenység miatt fogyasztanak vegán termékeket, hiszen nekik nem csak elvi, hanem egészségügyi okokból is nagyon fontos az adott cég és termék hitelessége, megbízhatósága.

Ugyan a veganizmus egy állatjogi mozgalom, de található összefüggés a növényi étrend és a fenntarthatóság, illetve az egészséges életmód között is. Így a vegán célközönség jelentős része számára fontos a környezetvédelem (csomagolásmentesség, helyi termékek előnyben részesítése stb.), illetve sokaknak az is lényeges, hogy mennyire egészséges az adott termék, ami tovább nehezítheti, bonyolíthatja a helyzetet.

A vegán célközönség pozitív oldala:

Mivel a veganizmus (leginkább pszichológiai okokból) túlmutat az alapvető létfenntartással kapcsolatos problémákon, és a közhiedelem szerint drága is (amit én tapasztalatból tudok cáfolni), ezért jellemzően a fizetőképes középosztály teszi ki a vegánok jelentős részét. Ez a vegán célközönség egyik legnagyobb pozitívuma: ugyan a drágább vegán termékekre szoktak néhányan panaszkodni, alapvetően egy fizetőképes rétegről van szó. 

Másrészt pedig elmondható a vegán célközönségről, hogy ugyan némileg kukacoskodók vagyunk, és más célközönségekhez képest sokkal nehezebb a bizalmunkat elnyerni, ha egy termékről beigazolódik, hogy az valóban vegán és jó is, akkor az átlagtól sokkal lelkesebb és hűségesebb vásárlói bázist jelenthetünk. Főleg akkor, ha a hazai piacon hiánycikknek számít az adott termék. 

Emellett a hazai vegán és ételallergiával foglalkozó csoportok, influencerek és közösségek rendkívül aktívak, és tagjai jellemzően sokat adnak más felhasználók, vásárlók véleményeire.

Ahogy egy archivumban megtalált, Vegan in Hungary csoport közösségét vizsgáló 2016-os OTDK dolgozatában a szerző is írja:

A strukturált megfigyelésből jól látható, hogy az első 5 kategória - melyek összefüggésbe hozhatóak a szájreklámmal és a közösségi befolyásolással - pontosan az általam megvizsgált bejegyzések felét (238 db) teszik ki. Emellett jelentős hangsúlyt kap az állatok védelme, tisztelete (136 db), és az egészség, mint témakör is fontos, többször megjelenik a csoportban, a bejegyzések közel 10%-a ilyen témájú volt. Ezzel szemben a fenntarthatósággal és a bio- illetve fair trade termékekkel összefüggésbe hozható postok aránya az összes általam vizsgált bejegyzéshez viszonyítva nagyon alacsonynak mondható. Véleményem szerint az 1. táblázat erőteljesen érzékelteti, hogy mennyire jelentős a szájreklám szerepe, és mennyire aktívak a közösség tagjai. [...] Tapasztalataim alapján a közösség tagjai segítőkészek, szívesen adnak tanácsokat egymásnak, illetve kérnek tanácsot a többi tagtól."

Következtetés:

A niche marketing esetében egy jóval behatárolhatóbb, fogyasztói szokások szempontjából könnyebben kiismerhető réteghez kell igazodnunk a marketingterv elkészítése során, így kevesebb hibatényezővel számolhatunk és kevésbé befolyásolja az eredményt az emberi tényező. Ez jellemző a vegán célközönségre is.

Emellett ugyan a vegánok nehezebben bíznak meg egy-egy új márkában vagy termékben, ha kialakult a bizalom, lojális vásárlóerővé válnak. Ehhez pedig az egyik legegyszerűbb mód, ha olyan szakember segítségét veszed igénybe, aki maga is jól ismeri a célcsoportot, illetve a célcsoport is jól ismeri őt, ad a szavára.

Éppen ezért nagyon szívesen segítek vállalkozásod ügyes-bajos ügyeinek intézésében nemcsak, mint virtuális asszisztens, pr és marketingszakember, hanem mint hazai vegán influencer is. Ráadásul vegán cégek számára 10% kedvezményt biztosítok az együttműködésünk első három hónapjában, most induló vegán vállalkozások számára pedig 15%-os akció vehető igénybe ugyanerre az időtartalomra fél éves szerződés esetében. Ha pedig további infókat szeretnél megtudni rólam, a szolgáltatásaimról vagy vegán életmódot bemutató blogomról, az alábbi gombokra kattintva utánaolvashatsz: