Milyen influencer legyen a partnered?

2021.03.21

Azt egy korábbi cikkemben kifejtettem már, hogy a közhiedelemmel ellentétben az influencerek feladata valójában nagyon összetett és szó sincs ingyenélésről. Viszont arról viszont még nem beszéltünk, hogy kivel érdemes együttműködni.

Természetesen erre nincs egy általános recept, hiszen függ a kínált termékedtől, szolgáltatásodtól, az adott téma véleményvezéreitől, és annak is nagy szerepe van a döntésben, hogy milyen anyagi keret áll a rendelkezésedre.

Több százezer követőtáborral rendelkező makró- vs mikroinfluencerek:

Hogy ki számít mikroinfluencernek, azt egyszerre könnyű, és néha nagyon nehéz behatárolni. Mindenki máshova teszi a mércét, de általában pár ezer követő fölött már mikroinfluencerről beszélhetünk. Jellemzően akkor érdemes velük együttműködni, ha tematikus a tartalmuk, ami a mi tevékenységeinkhez is kapcsolódik.

Míg itthon a makroinfluencerek közé olyan híres és elismert embereket szoktunk sorolni, mint Viszkok Fruzsi, Hédinke, Zimány Linda, Dukai Regina és más sok tízezer, több százezer követővel rendelkező személyek.

Lehet találkozni nanoinfluencer és megainfluencer és hasonló megnevezésekkel is, de igazán hivatalos szakmai behatárolhatósága és hivatalos definíciója ezeknek nincsen.

A mikroinfluencerek előnyei és hátrányai:

Számodra akkor éri meg igazán egy mikroinfluencert választani, ha az tematikus tartalommal kapcsolódik a követőihez, és az a tartalom hozzád is köthető lehet. Ebben az esetben lehetséges, hogy csak 4000 embert érsz el, azonban a 4000 követő jelentős része potenciális ügyfél számodra.

Ehhez az kell, hogy a terméked valamilyen témakörhöz egyértelműen köthető legyen, és ezen a területen megtaláld a megfelelő mikroinfluencereket. További előnye a mikroinfluencerekkel kapcsolatos együttműködésnek, hogy kevesebb reklámcélú megkeresést kapnak (így kevesebb cég jelenik meg a profiljukon), illetve a követőbázisuk méretéből adódóan általában sokkal közvetlenebb a kapcsolatuk a követőikkel, így sokkal hitelesebbnek is tűnik az általuk közzétett reklám.

További előnyük, hogy sokszor termékért vagy szolgáltatásért cserébe is együttműködhetünk velük, rengeteg esetben nem kérnek pénzt. 

Viszont árnyoldala a velük történő együttműködéseknek, hogy a legtöbb mikroinfluencer főállásban dolgozik vagy tanul, nem ez a munkája. Ebből kifolyólag sokkal nehezebb a kommunikáció, levelezések során hosszabb válaszidőkre számíthatunk, és néha akár csúszásokra is. Így mindig időben kell felvenni velük a kapcsolatot, és sokkal tágabbra kell szabni a megbeszélt határidőket.

A makroinfluencerek előnyei és hátrányai:

Ha makroinfluencerrel dolgozol együtt kétségkívül rengeteg embert elérhetsz, ami egy általános, kevésbé témaspecifikus vállalkozás esetében előny lehet, azonban egy speciális szolgáltatás vagy termék esetében nem feltétlenül jár kizárólag pozitív hatásokkal. Így a velük történő együttműködés során nagyon fontos figyelembe venni, hogy nagyon sok esetben nem tematikus a tartalmuk, így lehetséges, hogy sokakat elérünk, de potenciális vevőt keveset. Így pedig csak kidobtuk a pénzt az ablakon. Természetesen a makroinfluencerek között is akadnak olyanok, akik alapvetően bizonyos témákban mozognak otthonosan és főleg ezeket osztják meg a követőikkel, a követői bázisuk általában sokkal "felhígultabb".

Emellett azt is nagyon fontos számításba venni, hogy míg a mikroinfluencerek barter alapon vagy minimális összegekért cserébe dolgoznak, egy makroinfluencert bizony jócskán meg kell fizetni. Viszont ezért az összegért cserébe általában professzionális együttműködésre számíthatunk: megfelelő képi- és szövegi tartalmak határidőre, gyorsabban megválaszolt üzenetek és számlaképesség jellemzi a többségüket.

Melyiket válaszd akkor?

Az én személyes tapasztalataim alapján specifikus termékek esetében sokkal hatásosabb a mikroinfluencereket előnyben részesíteni. Ha például vegán terméket szeretnél értékesíteni megkereshetsz vele egy vegán mikroinfluencert vagy egy olyan makroinfluencert is, aki maga nem vegán és a követőbázisának jelentős része sem érdeklődik a téma iránt. 

A következőket tapasztalhatod a makroinfluencer esetében:

  • Ugyan kevesebben követik, arányaiban sokkal nagyobb aktivitást is el tud érni.
  • Általában sokkal nagyobb érdeklődést és pozitív visszajelzést vált ki a követőiből.
  • Kevesebben kérdőjelezik meg a hitelességét, a termék valódi sikerét és előnyeit.
  • Hitelesebbnek tartják a tartalmakat, kevésbé reklámszerűnek.

A makroinfluencer esetében viszont:

  • Ha nagyobb aktivitást is ér el az adott poszt, a tényleges vásárlók száma általában jóval kevesebb.
  • Sokkal több negatív visszajelzésre számíthatsz, pláne ha megosztóbb a terméked tematikája (például veganizmus, környezetvédelem stb.) és az influencer sem feltétlenül tudja ezeket megfelelően kezelni, ha nem jártas a témában. (És nem is nagyon fogja, hiszen pont a követőbázis méretéből adódóan nincs is rá kapacitása.)
  • Sokkal többen megkérdőjelezik a reklám hitelességét és a termék valódi előnyeit, hiszen tudják, hogy fizetett reklámról van szó. Pláne jellemző ez akkor, ha egy bloggernek, influencernek minden héten más kedvenc alapozója van, más a kedvenc reggeli itala - attól függően, hogy éppen kivel dolgozik együtt.
  • Kevésbé tartják hitelesnek a reklámot.

A fentiek alapján látszik, hogy egy specifikus termékkör és célközönség (niche marketing) esetében sokkal hatásosabb lehet a makroinfluencerekkel együttműködni, hiszen ők ismerik a saját közösségüket, a terméket és hitelesebben is képviselik a cégedet.

Persze, egy általánosabb, hétköznapibb termék esetében már érdemes és megéri makroinfluencerekkel is együttműködni, azonban a mikroinfluencerekkel történő együttműködés esélyét feltétlenül szabad elvetni, illetve a makroinfluencerek értékét sem szabad alábecsülni.

Ha influencer marketinggel kapcsolatos feladataidat szeretnéd hozzáértő szakembernek kiszervezni, keress meg bátran az alábbi elérhetőségek egyikén: