Mitől lesz jó egy webshop? Mi kell a sikerhez?
Vevői oldalon nem egy rosszul működő webshopot láttunk már, azonban a saját online üzletünk esetében valamiért hajlamosabbak vagyunk elnézőbbek lenni. Pedig nem lenne szabad!
Azt a kérdést, hogy mitől jó egy webshop több irányból is meg lehet közelíteni: lehet erről írni vásárlói és kezelői szemszögből egyaránt. A mai blogbejegyzésemben azt elemzem ki, hogy vásárlóként mitől lesz emlékezetes, hívogató és felhasználóbarát egy webshop.
1. Megjelenés:
Az első benyomás mindig döntő. Ez igaz egy webshop esetében is. A webshopod megjelenése az első, amivel a potenciális vásárló szembesül. Mennyire "modern"? Mennyire felel meg a mai elvárásoknak? Mennyire áttekinthető? Ezek mind nagyon fontos kérdések. Egy látványos, szép, igényes webshop bizalmat fog ébreszteni az érdeklődőben*, de egy ódivatú, túlzsúfolt, szétcsúszott weboldal pont az ellenkezőjét fogja elérni. Márpedig egy webshop esetében rendkívül fontos, hogy megbízzanak bennünk (kiváltképpen akkor, ha online fizetne a megrendelt termékekért a bankkártya adatait megadva).
2. Kínálat:
Talán nem meglepő, de egy webshop létrehozásának célja általában az, hogy a látogatók vásároljanak. Ahhoz, hogy ez megtörténjen olyan termékeket kell értékesíteni, amikre van kereslet is, vagy amikre keresletet lehet generálni a megfelelő stratégiai lépésekkel.
3. Termékleírások:
Az internetes vásárlás során az emberek döntő többsége nem szokott telefonálgatni, ügyfélszolgálattal beszélgetni és komolyabb erőfeszítést tenni azért, hogy elérje a webshop tartalmáért felelős személyeket és kérdéseket tegyen fel. Ebből kifolyólag sokakra jellemző, ha nem találnak meg minden információt egy helyen, újra rákeresnek az adott termékre. Ilyenkor pedig könnyedén elveszíthetjük az érdeklődőt, ha egy másik webshopban pontosabb leírással és jobb feltételekkel megtalálja az adott terméket vagy egy hasonló terméket talál részletesebb, pontosabb információkkal.
Éppen ezért nagyon fontos, hogy mindig töltsünk fel fényképet a kínálatról, illetve minden fontos információ szerepeljen a termékleírásoknál. Amikor pedig arról beszélek, hogy "minden fontos információ szerepeljen", olyan alapvető dolgokról is beszélhetünk, amik számunkra egyértelműek (tekintve, hogy általában a szakterületünkről van szó), azonban egy laikus érdeklődő számára nem feltétlenül alapvető ismeret. Ezért egyszerűen, az alapoktól magyarázva és mindenki számára érthetően kell ezeket az információkat megosztani a közönségünkkel - kivétel akkor, ha valamilyen speciális, szakmai területen tevékenykedők a célcsoportunk.
4. Felhasználóbarát felület és felépítés:
Ha van egy igényes megjelenésű, megfelelő tartalomú és kínálatú webshopunk, az sajnos még mindig nem elég, ha a látogató nem igazodik ki rajta, körülményes a rendelés folyamata vagy túl sok plusz lépésből áll a termékek keresése és a rendelés menete. Éppen ezért ügyeljünk az egyszerűségre: az érdeklődő minél kevesebb kattintás árán jusson el a vásárláshoz. Minél bonyolultabb a rendelés leadása, minél több lépésből áll a folyamat, annál valószínűbben szakítják majd meg a vásárlást.
A minap vásárlás nélkül kiléptem egy webshopból igen nagy értékben megpakolt kosarat hagyva ott, mivel a vásárláshoz regisztráció kellett, de sehol sem lehetett a regisztrációt megtalálni (végül a párom megtalálta, egy menüponton belül volt alul, teljesen eldugva). De már nem léptem vissza a vásárlást befejezni és leadni.
5. Feltételek:
Bizony az sem mindegy, hogy milyen feltételekkel lehet tőlünk vásárolni. Csak személyesen lehet a termékeket átvenni? Meddig lehet a termékeket visszaküldeni és milyen kondíciókkal? Hogyan tudjuk logisztikailag kivitelezni? Megéri nekünk túl sok engedményt biztosítani bizonyos területeken? Ezek olyan kérdések, amiken érdemes elmélkedni: minél felhasználó- és vásárlóbarátabb a megoldás, annál szívesebben választanak minket végül.
6. Információk és segítség:
Érdemes a webshopunkat egy szakértői bloggal, vagy más szakmai cikkekkel kiegészíteni és a termékekhez ezeket a cikkeket hozzákapcsolni. Ez több szempontból is hasznos lehet: egyrészt megfelelően megírt szövegekkel (SEO) sokkal könnyebben ránk találhatnak az érdeklődők, másrészt pedig minél informatívabbak a termékleírásaink, annál valószínűbben választanak minket és/vagy az adott terméket.
7. Ügyfélszolgálat:
Ahogy azt írtam, az internetes vásárlás során az emberek döntő többsége nem szokott komolyabb erőfeszítést tenni azért, hogy elérje a webshop tartalmáért felelős személyeket és kérdéseket tegyen fel. Ezért nem csak az a fontos, hogy minél informatívabb legyen a termékleírás, hanem az is, hogy minél könnyebben elérhető legyen az ügyfélszolgálat, ha esetleg mégis szükségük lenne rá. Legyen szem előtt minden elérhetőség és minél hamarabb kezeljük a megkereséseket, hiszen amíg a válaszunkra várnak, megrendelhetik akár máshonnan is a kiválasztott termékeket.
8. Megfelelő kommunikáció és utánkövetés:
Mindenki szereti, ha folyamatosan értesül megrendelt termékeinek állapotáról, ezért nagyon fontos, hogy a rendelés után is folyamatosan kapcsolatban maradjunk az ügyféllel (általában e-mailben), a kiszállítást követően pedig az elégedettségről is meggyőződjünk, esetleg később további hírlevelekkel kommunikáljunk a vásárlóinkkal (amennyiben ehhez hozzájárultak).
Persze ezeknél sokkal több kell ahhoz, hogy egy webshop sikeres legyen, azonban a felépítése kapcsán ezek a legfontosabb szempontok, amiket figyelembe kell vennünk.
Amennyiben pedig szükséged lenne valakire, aki webnode vagy wordpress webshopodat kezeli, karban tartja és a rendeléseid adminisztrációját intézi, vedd fel velem a kapcsolatot!