Ingyenélő influencerek! Miért nem mennek inkább dolgozni?
Rengetegszer hallottam már ügyfelekkel, volt főnökeimmel vagy ismerősökkel beszélgetve, hogy az influencerek bizony csak egy ingyenélő népség, akik semmit sem csinálnak. A valóság pedig nem is lehetne távolabb ettől az állásponttól.
Ahhoz, hogy ezt a kérdést tisztázzuk, először is szögezzük le, hogy nagyon sok influencer (nano-, mikro- és még makroinfluencer is) dolgozik a közösségi média profiljainak kezelése mellett. De ettől eltekintve is kijelenthetjük, hogy egy főállású influencer is bizony igen kemény munkát végez, akkor is, ha az utazásokról, ingyen holmikról készült, tökéletesen beállított képet nézve nem hiszed el.
Hogy lesz valaki influencer?
Kitartó munkával, rengeteg rászánt idő árán és több speciális, összetett készség, ismeret elsajátítása után. Nagyon kevesen lesznek azonnal népszerűek, rengeteg munka, idő, erőfeszítés, tanulás és tapasztalat van amögött, hogy valaki véleményvezérré válik. Hiszen rengeteg feladatot kell ellátniuk. Egy influencer egymaga több területen kell jártas legyen, mint egy teljes marketing osztály legtöbb tagja összesen. Miért is?
Mi mindent csinált egy véleményvezér?
- Vállalkozó
- Saleses, hiszen cégeket keres meg különböző ajánlatokkal és/vagy az őt megkereső cégeknek ajánlatot állít össze
- Social media és egyéb statisztikákat figyel, ezek alapján végzi tevékenységét
- Fotós, grafikus, képszerkesztő, esetleg videóvágó
- Szövegíró, tartalomkészítő
- Social media menedzser
- Sajtószóvívő
- PR menedzser
- Brand menedzser
Hiszen mindaz, amit ő felépít, az ő brandje, énmárkája, és mindezt egymaga menedzseli, kezeli és intézi általában. Egy átlagos munkahelyen hány személy látja el ezeket a feladatokat? Jó esetben biztosan egynél több, ideális esetben akár egy nagyobb csapat is, hiszen mindegyik teljesen vagy részben más terület, más szakértelmet igényel és összetett tapasztalatokra van szükség a megfelelő minőségű kivitelezéséhez.
Miért gondolod, hogy nem ér semmit az ő Insta posztja, ha közben fizetünk a divatmagazinnak a reklámokért?
És akkor el is jutottunk a következő pontig. Azt már egyértelműen látjuk, hogy az influenszer lét, ha valaki valóban jól akarja csinálni, egy összetett és komplex tudásanyagot és tapasztalatot igénylő bonyolult munkakör. Ezt a munkát pedig meg is kell fizetni. Egy influencer kemény munkával és sokszor hosszú évek kitartása árán gyűjti össze a követőbázisát, és építi fel a saját énmárkáját. Éppen ezért, ha "bérbe akarod venni" a csatornáit, mert a követőihez szeretnéd eljuttatni az üzeneted, akkor azt bizony meg is kell fizetni.
Ahogy egy divatmagazin hasábjain vagy TV-ben megjelenő reklámért is fizetni kell, úgy ezért is, hiszen valaki más előállított egy értéket, egy felületet, közösséget, amin keresztül mi elérhetjük a célcsoportunkat.
Egy influencer, ha jól végzi a dolgát, igen összetett feladatokat tud és szokott ellátni: olyan munkakörökért felelős egymaga, amiket máshol egy teljes csapat vagy stáb végez sokszor. Emellett az általa közzétett reklám is legalább olyan értékes (sokszor akár értékesebb is lehet), mint egy magazinba készült kreatív vagy PR cikk (mégis olcsóbb). Ráadásul az ő tevékenysége mérhető, statisztikákban kifejezhető, egyedi, és egy jó influencer megválasztása esetében hitelesebb is. Így semmi esetre sem nevezhetők az igényes influencerek ingyenélőknek.
Összefoglalva úgy gondolom, hogy ugyan az influencerek sem tökéletesek, és valóban vannak közöttük olyanok, akik nem megfelelően látják el a feladataikat vagy nem képviselnek különleges értéket, esetleg egyáltalán nem hitelesek, így lehet általánosítani és őket utálni - de nem érdemes. Lehet gyűlöletkampányt felépíteni az influencerek ellen, de hosszú távon nem vezet jóra. Gyűlölhetjük a TV csatornákat, amiért nem akarják ingyen lehozni a reklámunkat, a rádióállomást, hogy már megint pénzt akarna a megjelenésért cserébe, de nem érdemes. Mert attól még ugyanúgy fizetni kell más kemény munkával és szakismeretével felépített "csatornájáért", ha el akarunk jutni a célközönséghez.
Helyette viszont érdemes a korral együtt haladni, és belátni, hogy úgy nőtt fel már egy teljes generáció és növekszik a következő, hogy ők jobban adnak az ilyen influencerek szavára, mint a TV reklámokra (hiszen nagyrészt egyébként nem is néznek TV-t). Éppen ezért hadviselés és hadüzenetek helyett érdemes az együttműködésre fókuszálni, és arra, hogy azokat a véleményvezéreket helyezzük mi magunk is az előtérbe a kampányainkkal, akik valamilyen értéket, egyediséget képviselnek - hitelesen.
Ehhez pedig egy olyan szakember lehet a leginkább a segítségedre, aki maga is megtapasztalta mind a két oldalon a munkát: egyszerre marketinges és influencer. Éppen ezért nagyon szívesen segítek vállalkozásod ügyes-bajos ügyeinek intézésében nemcsak, mint virtuális asszisztens, pr és marketingszakember, hanem mint hazai vegán mikroinfluencer is. Ha pedig további infókat szeretnél megtudni rólam, a szolgáltatásaimról vagy vegán életmódot bemutató blogomról, az alábbi gombokra kattintva utánaolvashatsz: