Miért érdemes vegán vállalkozást indítani?

2021.03.22

Az utóbbi időben rengeteget kutattam a kérdést, hogy milyen vállalkozást érdemes indítani, és megállapítottam, hogy több másik terület mellett a vegán alternatívák és szolgáltatások is egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek.

Mi a veganizmus?

A veganizmus fogalma szerint egy olyan filozófiai és életmódbeli irányzat, amely arra törekszik - amennyire lehetséges és megvalósítható -, hogy kizárja az állatok kizsákmányolásának, kihasználásának minden formáját illetve a velük szemben elkövetett kegyetlenségeket étkezési, ruházkodási vagy más célokból, továbbá támogatja az állatok kihasználásától mentes életforma és alternatívák növekedését, népszerűsíti az emberekre, az állatokra és a környezetre gyakorolt pozitív hatásait. Étkezési szempontból pedig kizárja az összes részben vagy teljesen állati eredetű alapanyagot.

Mit jelent ez a gyakorlatban?

Azt jelenti, hogy vegán vállalkozást nem csak vendéglátóegységként vagy élelmiszerüzletként nyithatsz. Akár állatkísérlet-mentes és vegán kozmetikumokat is forgalmazhatsz, nyithatsz ilyen szépségszalont, alternatív műbőrök (gombabőr, Piñatex stb.) feldolgozásba kezdhetsz vagy indíthatsz állatok kizsákmányolása nélküli cirkuszt is. A lehetőségek száma végtelen, azonban azzal számolnod kell, hogy nem mindegyik vállalkozásra lesz ugyanakkora kereslet és nem biztos, hogy mindegyik ugyanannyira jövedelmező befektetés lesz, ezért az üzleti terv megírása mindenképpen nagyon fontos feladat lesz számodra.

Miért éri meg vegán vállalkozást indítani?

Ugyan fentebb kifejtettem, hogy a vegán életmód nem csak élelmiszeripari szempontból kiaknázható lehetőség, a legtöbb tapasztalatot ezen a területen, illetve a szépségápolás területén szereztem (és statisztikák is ezekről állnak rendelkezésünkre), így alapvetően erről a két területről fogok írni.

A legfrissebb felmérések alapján az elmúlt négy évben az európai vegánok száma megkétszereződött, továbbá ugyanilyen dinamikus növekedést tapasztalhatunk a vegán termékek piacán is. Éppen ezért, aki időben kapcsol, hatalmasat szakíthat, mint a Creme Vega (dr. Oetker vegán tejfölpótló, ami hatalmas őrület lett), és ezért jönnek ki sorra a nagyvállalatok is vegán termékkínálattal. Már olyan cégek és márkák is megcélozták a növényi étrenden élők és a vegánok kiszolgálását, mint a Unilever, a Kit Kat, a Magnum, a KFC, a Ben & Jerry's stb. 

A Tesco 2019-es kutatása egyértelműen kimutatta, hogy hazánkban a 30 évvel ezelőtti 3,6%-hoz képest idén már a családok 11,2%-a készít vegetáriánus vagy vegán menüt az ünnepek alatt. A kutatás alapján ez volt az egyetlen olyan trend, ami a 30 évvel ezelőtti szokásokhoz képest több, mint háromszorosára növekedett. Szintúgy 2019-ben pedig az Auchan képviselője a következőt mondta a vegán termékekről: "A vegán élelmiszerek forgalma dinamikusan fejlődik, előző évhez képest több mint 100%-os növekedést tapasztalunk a vállalatunknál."

A vendéglátóipari előrejelzéseiről híres (és elismert) Baum + Whiteman 2018-as Food & Beverage jelentése alapján a vegán ételek lesznek/lettek a következő évek megatrendjei. Éppen ezért azt tanácsolják a trendkövető éttermeknek, hogy mindenképpen iktassanak be a kínálatunkba növényi ételeket vagy kezdő vállalkozások esetében induljanak rögtön teljesen vegán menüsorral. A 2020-as előrejelzéseik szerint: "Új kihívások 2020-ban: Az amerikaiak azt hiszik, hogy a növényi ételek és a műhúsok jobbak az igazinál. Az Y generáció már megölte a tehéntejet..." Mindezen túl 2021-es előre jelzésükben ismét kiemelték, hogy milyen fontos a növényi alapú étrendre hangsúlyt fektetni a cégeknek, hiszen ezzel nem csak a vegetáriánusokat, vegánokat és ételérzékenységgel küzdőket érhetik el, hanem azokat is, akik igyekeznek csökkenteni a húsfogyasztásukat, ami szintén egy egyre jelentősebb társadalmi réteget jelent. 

Ugyanez a trend figyelhető meg a kozmetikai cégek piacán, egyre több márka jelenik meg vegán termékkínálattal, egyre több cégcsoport vezet be részben vagy teljesen vegán márkákat a piacra.

Ez a fajta növekedés továbbra is folyamatosan megfigyelhető és egyre jelentősebb piacot jelent.

Mire kell figyelni?

Egy korábbi cikkemben írtam már a vegán célcsoportról, abban kifejtettem, hogy az átlaghoz képest sokkal gyanakvóbb, érdeklődőbb és valamilyen szempontból kukacoskodóbb az új cégek és termékek megjelenésekor. Viszont ha egy termékről beigazolódik, hogy valóban vegán és jó, akkor az átlagtól sokkal lelkesebb és hűségesebb vásárlói bázist jelenthetnek.

Éppen ezért az egyik legfontosabb, hogy hitelesen képviseljük a termékeinket, célközönségünk életmódját, értékeit és elveit ismerve és szem előtt tartva, kommunikációnkban pedig hitelesek, feddhetetlenek és őszinték legyünk velük. 

Összefoglalva ugyan megfelelő üzleti- és marketingtervvel megérheti vegán vállalkozásoddal kapcsolatos vágyaidat megvalósítani, nagyon fontos, hogy ismerd a célcsoportod igényeit, és a hozzájuk kapcsolódó speciális tudnivalókat is elsajátítsd. Ehhez pedig az egyik legegyszerűbb mód, ha olyan szakember segítségét veszed igénybe az indulás során, aki maga is jól ismeri a célcsoportot, illetve a célcsoport is jól ismeri őt, ad a szavára.

Éppen ezért nagyon szívesen segítek vállalkozásod ügyes-bajos ügyeinek intézésében nemcsak, mint virtuális asszisztens, pr és marketingszakember, hanem mint hazai vegán influencer is. Ráadásul vegán cégek számára 10% kedvezményt biztosítok az együttműködésünk első három hónapjában, most induló vegán vállalkozások számára pedig 15%-os akció vehető igénybe ugyanerre az időtartalomra fél éves szerződés esetében. Ha pedig további infókat szeretnél megtudni rólam, a szolgáltatásaimról vagy vegán életmódot bemutató blogomról, az alábbi gombokra kattintva utánaolvashatsz: